Sunday 23 June 2013

pEngalaMan TemUDuGA mEdsi

Assalammualaikum w.b.t , 
hai semua... hari ini saya nak cerita sedikit pengalaman saya menjalani ujian ..
temuduga medsi... anda semua tahu tak apa itu medsi?? Haaa...  mari saya cerita sedikit apa itu Medsi.. Medsi atau dkenali sebagai Malaysian Educators Selection Inventory merupakan satu langkah permilihan untuk memilih guru yang lebih sesuai dan profesional dalam mendidik anak2 bangsa zaman sekarang...

Berbalik kepada cerita saya semula..Pada suatu malam, saya telah menerima satu sms yang meminta saya melayari internet laman web Medsi tetapi pada malam itu saya tiada mood nak buka laptop jadi saya pun membuat keputusan untuk melayari internet pada keesokan hari nya,,

Setelah pagi menjelang tiba , saya pun macam biasalah. tolong adik2 bersiap nak pergi sekolah lepas tu saya tolong plak ibu saya mengemas rumah. Setelah selesai kesemuanya, saya pun meneruskan niat untuk melayari internet.. Setelah saya membuka laman web Medsi.. Terpapar di hadapan laman web tersebut 
" Keputusan yang layak menduduki ujian medsi " mcm bgitulah lau saya tak silap..heehhehe.. saya amat bersyukur saya telah berjaya terpilih untuk pergi menduduki ujian medsi itu.. walaupun tempat nya di UMS Kota Kinabalu Sabah, memang la agak jauh juga dari kediaman saya.. tapi atas dorongan ibubapa saya dan keluarga saya... saya menaiki bas pada 11/5/2013 jam 10 a.m dan sampai di Kota kinabalu pada pada jam 3 p.m .. mmg teruslah pengalaman dibas tu..heheh 

haa.. saya tak keseorangan tau pi Kk ... saya ditemani oleh 2 orang lelaki... opsss. jangan fikir lain dulu yar...   lelaki yang pertama ialah yang paling saya sayang iaitu my own father.. & yang kedua ialah kawan saya.. and kami memang kawan ( tak la juga rapat ) nama nya  capital J... hehhee

k la.. nak direct to the point, time nak mula ujian bertulis lah katakan.. berabis la kami bawa peralatan.. yang lucunya ni, yang capital J ni... berabis bawa barang2.. hahahahha... padahal sekali kami masuk.. guna komputer jak pun... langsung tak de guna pensil..hehehehhe

setelah berakirnya ujian tu kami terus balik ke sandakan semula pada petang tu juga kerana ayah kejar masa untuk siapkan kerja. Kasian ayah kena susah payah teman kan kami.. tu la pengorbanan seorang ayah..

Beberapa hari kemudian (lupa tarikh ) .. saya telah layak untuk menduduki temuduga medsi.. ini lah pertama kali saya menduduki temuduga yang formal gini.. apa lagi saya gemuruh la.. tapi pkcik saya telah  bagi saya semangat.. opss lupa nak gtau.. kali ini. saya bersendirian pi kk sebab ayah sibuk n kwn saya capital J plak tak terpilih... nak tahu apa jak ditanya?? disuruh perkenalkan diri dlm bi &  dalam bm tapi yang saya terdiam apabila dia suru saya perkenalkan diri dalam bahasa bangsa saya(bajau ) .. da lah saya ini tak berapa pandai cakap bajau... huuuu... terpaksa la saya ngaku..hahahaha( malu yang amat) .. kemudian dia tanya saya kenapa pilih akaun?? napa tak pilih Pendidikan islam? saya pun mula lah ngarut2.. & then itu jak dia tanya.. punya la saya banyak2 menghafal.. nama2 perdana menteri la.. itu laa.. ini la... itu jak di tanya??? hahahaha

k la... nak tahu result kputusan saya??? sama ada saya diterima @ tak?? haaaa. nnty kan lah post saya seterusnya... :) insyaallah.. saya pasti dapat apa yang saya harapkan... amin...

p/s : belajarlah bahasa bangsa anda masing2 ( for emergency ) ... hehehehhehehehe


No comments:

Post a Comment